Kongres nauczycieli i młodzieży esperanckiej – wrażenia

56. Kongres ILEI oraz 79. Kongres IJK

Lignano Sabbiadoro (5-12 sierpnia 2023)

W imponującym kompleksie sportowym Bella Italia & Efa Village, nad samym Adriatykiem, po raz pierwszy odbywały się jednocześnie dwa wydarzenia: kongres ILEI (Internacia Ligo de Esperantistaj Instruistoj, Międzynarodowej Ligi Nauczycieli Esperantystów) oraz Internacia Junulara Kongreso de TEJO (Kongres Światowego Związku Młodzieży Esperanckiej). Pod wspólnym hasłem: KUNE POR ESPERANTO-EDUKADO młodzież i nauczyciele realizowali wspólny program: razem na rzecz edukacji esperanckiej.

Jako reprezentanci BTE (Jolanta Chrustowicz, Jarosław Banach) uczestniczyliśmy m.in. w kilkudniowym seminarium szkoleniowym ILEI „Interkultura Kompetento”, odbywającym się w ramach programu Erasmus+ KA2. Było to rzeczywiście ciekawe doświadczenie, podczas którego wiele się działo: prelekcje takich postaci jak Duncan Charters czy Renato Corsetti, warsztaty, debaty o różnicach kulturowych, czy wreszcie prezentacje dotyczące Afryki (w końcu przyszłoroczny Światowy Kongres Esperanto odbędzie się właśnie na tym kontynencie!). Goście z Tanzanii i Beninu opowiadali nam dużo o swoich krajach, a ich odpowiedzi na licznie zadawane pytania pozwoliły nam w rezultacie wiele dowiedzieć się o sobie nawzajem.

Ciekawym rozwiązaniem była możliwość uczestnictwa w wydarzeniach obu kongresów, które w praktyce proponowały wspólny program. Jak zwykle największym zainteresowaniem cieszyły się wieczorne propozycje: koncerty artystów, międzynarodowe popisy talentów, nawet dwa (!) musicale i oczywiście poczęstunki uczestniczących krajów podczas tzw. Trinkomanĝa Nokto. Ale to temat edukacji esperanckiej był tym najważniejszym. I tak, dowiadywaliśmy się jak robią to inni, nawet w dalekich Chinach. Jednak prezentacja projektu La 30 oraj horoj (mogliśmy już o nim usłyszeć podczas ostatnich Białostockich Dnia Zamenhofa), którego pomysł narodził się we Włoszech we współpracy Itala Instituto de Esperanto oraz włoskiej sekcji ILEI, wzbudziła chyba największe zainteresowanie. Twórcy projektu, m.in. Laura Brazzabeni oraz Bruĉjo Kasini, opowiadali o historii pomysłu, osiągnięciach i dalszych planach odnośnie do kształcenia nauczycieli i wprowadzania języka esperanto do włoskich szkół średnich. Faktem jest, że są szkoły, zwłaszcza w Toskanii, gdzie już to się dzieje, a naukową dokumentację na temat użyteczności języka esperanto prezentuje w swojej książce (pt. Esperanto: facile lernebla kaj helpo en la studo de aliaj lingvoj) Alessandra Madella, również aktywna w projekcie.

Pomysł, aby jedni uczyli się od drugich, czyli organizacja dwóch kongresów razem, przypadł na pewno do gustu wszystkim uczestnikom ILEI. Nie jestem pewna czy taka sama ilość zwolenników jest po stronie IJK (jednak to dość spore zaskoczenie po tym wszystkim, co wydarzyło się w zeszłym roku w Holandii na 78. Kongresie IJK). Chyba jednak dobrze jest proponować nowe rozwiązania, i tak stało się tym razem. Czas pokaże, czy pomysł będzie kontynuowany.

Jolanta Chrustowicz

 

Dodaj komentarz